LagradRom.se

Allt om rom!

• Öka teckenstorlek
  • Standard teckenstorlek
  • Minska teckenstorlek
Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?

Historien om whiskyälskaren som förlorade oskuden
(1 läser) (1) Gäst
Till sistaSida: 1
ÄMNE: Historien om whiskyälskaren som förlorade oskuden
Historien om whiskyälskaren som förlorade oskuden 4 månader, 1 Vecka sedan  
Historien om när whiskyälskaren förlorade sin oskuld.

Julafton 2011.
Strax efter att killen med den röda luvan hade gjort sitt fylls ett glas nära mig med en bärnstensfärgad vätska. Jag gillar bärnstensfärgade vätskor så jag rycker åt mig glaset, för det mot munnen och låter vätskan möta mina suktande läppar... låter som en porrnovell eller hur!
När jag känner smaken av innehållet i mitt glas blir jag först irriterad. Vem är det som jävlas med mig nu...? Alla vet ju att jag dricker whisky (helst rökig), inte likör. Min irritation var dock övergående, för det här är ju gott!!!
Efter att jag har hämtat mig från chocken och fyllt på glaset men ytterligare en dos var jag totalt såld! Vad var det nu i glaset då? -Ingen aning men det stod XO på flaskan och det var ROM (jag ska ta reda på vad det var).

Vad tänker man då... Jo, detta måste undersökas!
Sagt och gjort, snabb som en vessla drog jag till närmaste systembolag och inhandlade ett litet och förmodligen inte ett optimalt testunderlag men det fick duga för en simpel amatör.
Nämligen:
1st Plantation Grande Reserve Barbados
1st Havana Club Añejo 7 años
1st Rum Plantation 20th Anniversary Extra Old

Jag har ingen aning om detta är ett bra urval för att förstå vad rom handlar om men dem hade lite olika smakspecifikationer och flaskorna såg sjysta ut. Kanske med undantag för Havana Club som helt klart är tillverkad i ett land helt utan marknadsekonomi...

Så, vad tyckte min gom om innehållet?

Först måste jag säga att den citrus och tropisk frukt som man beskriver på systembolagets sajt kännde jag inte av över huvud taget, i någon av testsorterna. Detta kan bero på att jag under trettio år har bedövat mina smaklökar med simpel whisky...

Först provade jag Plantation Grande Reserve Barbados. Söt, god, lite som svensk punsch. Lite kokos och vanilj. Som sagt, god!

Next up var Havana Club Añejo 7 años. Höga förväntningar på vad jag förstått är detta kubanska barns bröstmjölk. Fy f-n vad besviken jag blev!!! Den var ju typ hundra kronor dyrare än Plantation Grande Reserve Barbados och lagrad i sju år! Så spritig! Tunn och smaklös, faktiskt inte god alls!!! Den lär få dö i Coca Cola...

Sist ut var Rum Plantation 20th Anniversary Extra Old. Dyrast, snyggast och som så ofta godast. Satan i gatan!!! Det var detta jag kände på julafton! Herregud vad bra den smakar, så mild, så rund, så smakrik, så fantastisk!!! Smakmässigt... muscavadosocker -Ja, vanilj -Ja och kokos (den hittade dem inte på systembolaget)!

Adjö tjärad tross, hej då Isley, jag har bytt älskarinna!

mhv
Santas little helper
RocketCheeze
Fresh Boarder
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Senast ändrat: 2012-01-14 14:29 av RocketCheeze.
Logga in för att svara.

Sv:Historien om whiskyälskaren som förlorade oskuden 4 månader sedan  
Roligt med fler maltvänner som fastnar för denna ädla dryck.För mig började det för något år eller två sedan när jag i vanlig ordning klev in på bolaget för att sondera terrängen av malt när jag såg en flaska Diplomatica reserva exclusiva och tänkte att det kan ju va roligt med en rom på hyllan oxå.det dröjde säkert ett halvår innan folien rök,men redan vid första sippen var jag förförd.nu har romavdelningen blivit en respekterad del av malthyllan..
grefven
Fresh Boarder
graphgraph
Logga in för att svara.

Sv:Historien om whiskyälskaren som förlorade oskuden 4 månader sedan  
Ha ha

Ja tänk så det kan gå.

Ja Havana:n är kanske ingen höjdare. Men du hittade ju två bra Plantation och det är bara leta vidare efter dom. Finns väll bara ett felsteg från dom och det är väll den på bolaget som kallades Christmas editon. De andra är bara handla.

Välkommen hit!
Elmer
Expert Boarder
graphgraph
Logga in för att svara.

Till börjanSida: 1